Bezpieczna podróż nie tylko zimą

 

Rozpoczął się okres ferii zimowych a co za tym idzie okres wyjazdów. A każda wyprawa z dziećmi czy to na ferie, wakacje, majówkę czy weekend nad jeziorem to nie lada wyzwanie dla każdego rodzica. Trzeba ogarnąć mnóstwo spraw... dobra miejscówka, nocleg, wyżywienie, rozrywki na miejscu... można by tak wyliczać w nieskończoność. Mimo natłoku zadań i niekończącej się check listy nie wolno zapominać o jednej z najważniejszych rzeczy, bez której cała wyprawa się nie odbędzie. Chodzi mianowicie o podróż.

Dojazd na miejsce powinien przebiegać szybko, sprawnie i przede wszystkim bezpiecznie. Szybko i sprawnie nie zawsze się uda ze względu na zmienną sytuację na drogach, ale o bezpieczeństwo możemy zadbać i nie powinniśmy z tego punku rezygnować. Chodzi przecież nie tylko o nas ale i o nasze dzieci. Informacje zawarte w tym artykule posłużą Wam nie tylko zimą ale przez cały rok.

Foteliki samochodowe

Nie trzeba chyba przypominać, że dzieci należy przewozić w fotelikach. I tu zaczynają się schody. Fotelik można kupić już za około 150 zł, ale przecież są też takie za 2,5 tysiąca... I o co tu chodzi? No właśnie o bezpieczeństwo. Wybierzmy fotelik, który osiągną wysokie wyniki w testach zderzeniowych prowadzonych przez organizację bezpieczeństwa drogowego ADAC lub zaliczył szwedzki PLUS Test. Wtedy będziemy mieli pewność, że kupiliśmy fotelik, który w razie nieszczęśliwego zdarzenia ochroni nasze dziecko.

Jak już mamy dobry, sprawdzony fotelik to nie możemy spocząć na laurach, to jeszcze nie koniec - to dopiero początek. Przed wyruszeniem w drogę powinniśmy sprawdzić czy jest on poprawnie zamontowany i czy wielkościowo dopasowany jest do podróżującego w nim pasażera - żeby nie okazało się na 2 godziny przed wyjazdem, że fotelik jest za mały i trzeba na szybko organizować coś większego lub nie daj Boże "jedziemy bez fotelika, bo przecież ja dobrze prowadzę i nigdy nawet nie zarysowałem auta". Na sprawdzenie montażu i dopasowania fotelika najlepiej udać się do specjalistycznego punktu, jest ich już całkiem sporo na mapie Polski. Między innymi możecie przyjechać do nas :)

Akcesoria przydatne w podróży

Gadżetów podróżnych na rynku jest zatrzęsienie. Wybierając je również należy zwracać uwagę na bezpieczeństwo. Sprawdźmy sposób wykonania, użyte materiały czy sposób montażu. Wiele z nich jest również testowanych zderzeniowo.

Osłonki przeciwsłoneczne jak sama nazwa wskazuje zabezpieczają przed dostawaniem się nadmiernej ilość światła do wnętrza auta. Mają one różne kształty, wielkości i w różnym stopniu blokują promienie słoneczne. Przy wyborze pamiętajmy o tym czego od nich oczekujemy, czy mają ograniczyć dostęp światła, a może umilić dziecku podróż. Warto również zwrócić uwagę na ich wykonanie i sposób montażu. Najlepiej wybierać elastyczne, mocowane na przyssawki lub na zasadzie elektrostatycznej. Nie mają one dużej masy i twardych elementów, wiec jeśli odpadną to nie wyrządzą nikomu krzywdy. Pamiętajmy, że osłonki nie zastąpią przyciemnienia szyby. Jeśli chcecie znacznie ograniczyć dostęp światła to lepiej zainwestować w przyciemnienie.

Lusterka przydają się głównie gdy nasze dzieciaczki podróżują tyłem do kierunku jazdy. Dzięki takiemu gadżetowi wystarczy jeden rzut oka w lusterko wstecznie, żeby sprawdzić co dzieje się na tylnej kanapie. Nie trzeba się odwracać, odpinać pasów i co najważniejsze nie tracimy kontaktu z tym, co dzieje się na drodze. Dostępne są również dodatkowe lusterka wsteczne przeznaczone dla pasażera aby i on mógł kontrolować sytuację. Lusterka działają w 2 strony, my widzimy malucha a maluch widzi nas, oraz własne odbicie. Dzięki temu dzieci są spokojniejsze w podróży i mają dodatkowe zajęcie.

Przydatne w podróży będą również wszelkiego rodzaju organizery, uchwyty na tablet czy stoliki. Dzięki nim będziemy mogli ograniczyć ilość walających się po samochodzie przydasiów niezbędnych podczas podróży: butelek, zabawek, pieluszek, kredek... Dzięki nim wszystko będzie pod ręką a przy chociażby mocniejszym hamowaniu po aucie nie będą latały niebezpieczne przedmioty. 

Przy wyborze lusterka, organizera, uchwytu na tablet czy stolika warto zwrócić uwagę na sposób montażu. Wybierzmy taki sprzęt, który będzie można stabilnie i solidnie przymocować do zagłówka czy fotela. Ważny będzie też sposób wykonania i użyte materiały. Organizery czy stoliki powinny być miękkie a lusterka i uchwyty solidne.

Na długie podróże jak i do codziennej jazdy warto zainwestować również w ochraniacz pod fotelik. Zabezpieczy on siedzenie i oparcie przez zabrudzeniami jak i przed uszkodzeniami tapicerki. Przydatne szczególnie przy chorobie lokomocyjnej i skórzanej tapicerce.

Pakowanie

Czynność, którą wykonujemy zazwyczaj tuż przed wyruszeniem w drogę też ma ogromne znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. Pamiętajmy aby wszystkie bagaże znalazły się w bagażniku, schowkach i organizerach - nie pod nogami, pod fotelem czy obok nas na kanapie. Każdy luźny przedmiot nawet przy lekkim hamowaniu może zamienić się w pocisk i narobić sporo szkód. Po zapakowaniu samochodu zamknijmy roletę bagażnika, jej zadaniem jest utrzymanie wszystkiego na swoim miejscu.

Jazda samochodem a ciąża

Według obowiązujących przepisów ruchu drogowego kobieta w widocznej ciąży może podróżować bez zapiętego pasa bezpieczeństwa. Nie jest to jednak bezpieczna opcja. Już podczas zwykłego hamowania na światłach może dojść do uderzenia w brzuszek. A co może się stać podczas zderzenia lepiej sobie nie wyobrażać.

Okazuje się, zapięty pas wcale nie poprawia sytuacji. A to ponieważ pas opina i uciska on na brzuszek. Zamiast prawidłowo ułożyć się na nogach i biodrach, wchodzi wyżej przez co może dojść nie tylko do poważnego urazu ale i do tak zwanego nurkowania1).

Rozwiązaniem jest specjalny adapter do pasów bezpieczeństwa umożliwiający ich poprawne i bezpieczne zapięcie. Dzięki niemu pas nie będzie opinał ani uciskał brzucha - będzie poprawnie ułożony na udach. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko obrażeń w trakcie wypadku. Zaleca się jego stosowanie już od 2 miesiąca ciąży i można go zamontować na fotelu kierowcy, pasażera jak i na tylnej kanapie.

Podróż w chłodniejsze dni

Ciepłe ubrania, grube kurtki, kombinezony... Ubieramy tak dziecko aby nam nie zmarzło jak wychodzimy na dwór a za oknem temperatura raczej nie zachęca do spacerów. Pamiętajmy jednak, że spacer to nie jazda samochodem i strój na podróż powinien być nieco inny. I dotyczy to zarówno dzieci jak i dorosłych.

A to przez pasy bezpieczeństwa, które poprzez przytrzymanie ciała pasażera w miejscu, mają wyeliminować moment bezwładności w trakcie zderzenia. Ich układ oraz materiał z jakiego są wykonane pozwalają na zmniejszenie działającej siły oraz jej rozłożenie. Najważniejsze jest jednak to, że działają w ten sposób jedynie gdy są prawidłowo zapięte2) oraz jeśli między nimi a ciałem pasażera nie ma wolnej przestrzeni.

Zimowe kurtki czy kombinezony wykonane są z miękkich materiałów o dużej objętości. Zastosowanie takiego ubioru podczas zapinania pasów spowoduje odsunięcie pasów od ciała. W momencie zderzenia gdy między pasami a ciałem znajduje się warstwa miękkiego materiału dojdzie do zgniecenia tego materiału i powstania luzu na pasach. Gdy powstaje taki luz to może dojść do wyślizgnięcia się pasażera z pasów. Na wyślizgnięcie ma również wpływ sam materiał ubrania, materiały śliskie (typu ortalion) dodatkowo potęgują ten efekt.

"Ale jak wsadzimy dziecko do fotelika w grubej kurtce to można przecież mocno naciągnąć pasy!" Owszem, można. Ale nie wyeliminuje to wyżej opisanego efektu. Podczas zderzenia działają dużo większe siły niż ludzka ręka, one o wiele bardziej skompresują nadmierne warstwy materiału. To, że ściągnęliśmy maksymalnie pasy w niczym nie pomoże. Aby chociaż częściowo przekonać się na własnej skórze jak to wygląda można przeprowadzić prosty eksperyment:

  1. Wsadzić do fotelika dziecko w grubej kurtce i ściągnąć uprząż,
  2. Zaznaczyć miejsce na pasie do ściągania uprzęży przy wlocie w skorupę fotelika,
  3. Rozpiąć pasy, wyjąć dziecko z fotelika i zdjąć mu kurtkę,
  4. Znów wsadzić dziecko do fotelika i ściągnąć uprząż.

Po tych czynnościach zobaczymy, że wykonany przez nas znacznik jest w innym miejscu - dalej od skorupy fotelika. Ta różnica to miejsce, które zajmował miękki materiał ubrania. Taki luz powstanie również na pasie samochodowym w przypadku osoby dorosłej. Więc przed zapięciem pasów wszyscy pasażerowie zdejmują grube kurtki.

No tak, ale co zrobić w chłodniejsze dni? Przecież nie chcemy aby nasze dziecko zmarzło. Mamy na to kilka sposobów:

  • Rozgrzej auto przed wyruszeniem w podróż,
  • Przy niemowlętach i nieco większych dzieciach świetnie sprawdzają się specjalne śpiworki do fotelików, w których można zapiąć dziecko pasami;
  • Zamiast śpiworka można użyć kocyka - wystarczy okryć dziecko zapięte w foteliku,
  • Po zapięciu dziecka w foteliku można mu założyć kurtkę na ręce i klatkę piersiową - tył na przód.

Przepisy dotyczące przewozu dzieci

Na przestrzeni ostatnich lat przepisy dotyczące przewozu dzieci dość często się zmieniały i nie wszyscy mogą orientować się w najnowszych regulacjach. Postanowiliśmy więc przy okazji przybliżyć Wam aktualne informacje na ten temat.

  • Dziecko należy przewozić w foteliku do osiągnięcia 150 cm wzrostu w pojazdach kategorii: M1, N1, N2 i N3,
    • M1 - pojazdy przeznaczone do przewozu osób mające co najmniej cztery koła i nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy,
    • N1 - pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t,
    • N2 - pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t,
    • N3 - pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t.
  • Fotelik musi być dostosowany do wzrostu i wagi dziecka,
  • Gdy ze względu na wzrost i wagę dziecka nie jest możliwe zapewnienie odpowiedniego fotelika dziecko może podróżować zapięte samochodowym pasem bezpieczeństwa,
  • Dziecko o wadze powyżej 36 kg może jeździć bez fotelika jeżeli osiągnęło 135 cm wzrostu,
  • Jeżeli na tylnej kanapie samochodu nie ma możliwości zamontowania 3 fotelików jedno z dzieci można przewozić bez fotelika pomiędzy dwójką dzieci siedzących w fotelikach. Pod warunkiem, że dziecko to ma ukończone 3 lata i będzie zapięte samochodowym pasem bezpieczeństwa,
  • Fotelik musi być zamontowany zgodnie z instrukcją i zaleceniami producenta,
  • Nie można przewozić dzieci w fotelikach ustawionych tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu gdy aktywna jest poduszka powietrzna pasażera,
  • Zabronione jest przewożenie dziecka poniżej 3 roku życia w pojeździe niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i fotelik,
  • Dzieci mające mniej niż 150 cm wzrostu nie mogą być przewożone na przednim siedzeniu pojazdu poza fotelikiem,
  • Dziecko może być przewożone bez fotelika w pojazdach służb takich jak: policja, straż miejska, straż graniczna czy pogotowie ratunkowe,
  • Bez fotelika dziecko może być przewożone w taksówkach i środkach komunikacji miejskiej,
  • Dziecko można przewozić bez fotelika jeżeli ma ono stosowne zaświadczenie lekarskie.

Za przewożenie dziecka niezgodnie z przepisami grozi mandat w wysokości 300 zł oraz 5 punktów karnych za jedno dziecko, za dwoje - 10. Maksymalnie można otrzymać aż 15 punktów karnych.

 

1) Nurkowanie – sytuacja kiedy pasażer podczas zderzenia ześlizguje się pod pasem biodrowym do przodu.

2) Prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa - uprząż w fotelikach z grup 0-I powinna znajdować się na odpowiedniej wysokości. Nie powinna być ustawiona za nisko bądź za wysoko. Idealnie jest jak na wysokości ramienia pasy wchodzą w plecy fotelika pod kątem prostym. Bezpieczne odchylenie to 2 cm w górę lub w dół. Uprząż powinna być również odpowiednio mocno ściągnięta - tak aby nie można było uszczypnąć pasów. Samochodowy pas bezpieczeństwa u dzieci jeżdżących w fotelikach z grup II-III powinien przebiegać po udach i przez środek ramienia. Również nie powinno być na nim luzu. U osób dorosłych pas powinien przebiegać po udach lub biodrach oraz przez środek ramienia i tak samo nie powinien być luźny. Luz należy wybrać ciągnąc do góry za pas piersiowy.